۲۹ شهريور ۱۳۸۹
DSC_6403.JPG

امروز روز قبل از شروع رسمی نمایشگاه، مخصوص خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها بود. از صبح خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها در مرکز خبری نمایشگاه حضور می یافتند و پس از ثبت نام و ارایه کارت، اجازه ورود به مرکز خبرنگاران برای آنها صادر می‌شد.


DSC_6397.JPG


در بخش خبرنگاران تمامی امکانات لازم برای پوشش خبری این اتفاق بزرگ فراهم شده است. از کامپیوتر و کاتالوگ محصولات تا آخرین اخبار و مقالات مربوط به نمایشگاه که مرتب در قفسه های ویژه قرار داده می شود.

DSC_6412.JPG

محوطه نمایشگاه هم که تا دیروز هنوز قابل باور نبود که قرار است تا دو روز دیگر  اتفاقی در این وسعت و عظمت در آن روی دهد، کم کم شکل می گیرد و نشانه ها  و نمادهای نمایشگاه در جای جای آن نصب می شود.

DSC_6482.JPG

در روز خبرنگاران شرکت های مختلف با برگزاری کنفرانس های خبری سعی در معرفی محصولات و جلب توجه خبرنگاران برای پوشش بهتر اخبار خود دارند.


DSC_6447.JPG

برای معرفی بهتر نمایشگاه دو  تور گردش در نمایشگاه برای خبرنگاران پیش بینی شده بود و در دو نوبت صبح و عصر خبرنگاران را برای بازدید از بخش های مهم نمایشگاه همراه با گوینده انگلیسی زبان در غرفه ها می‌گرداندند. غرفه داران نیز با معرفی محصولات جدید به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دادند.


DSC_6433.JPG

همانطور  که در مقاله رویکردهای تکنولوژی در فتوکینا 2010 (+) ذکر شده بود، روند تکنولوژیکی تصویر سازی دیجیتال اکنون به رشد و بلوغ سخت افزاری لازم رسیده است و اکنون بیشتر در زمینه استفاده بهتر و سریعتر از عکس و امکانات هوشمند دوربین ها برای راحتی و دقت بیشتر عکاسی متمرکز شده است. یکی از موضوعات داغ و پر سر و صدای تصویر سازی دیجیتال در سال 2010، تصاویر سه بعدی است که فوجی به عنوان یکی از پیشتازان این عرضه با ارایه دوربینی کوچک و سبک، عکس و فیلم های سه بعدی خیره کنننده‌ای می‌گیرد. با این تکنولوژی باز هم فاصله بین واقعیت و مجاز کمتر شده و تصاویر بعد و عمقی واقعی می‌یابند و بیننده را در حیرت فرو می‌برند.


DSC_6451.JPG

دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیز با ورود به عرصه ویدیو، در حال تبدیل شدن به دوربین‌های فیلمبرداری با کیفیت و قابل اعتمادی هستند که عملا انتظار می‌رود در چند سال آینده، فیلمبرداری دیجیتال  را متحول کرده و مرز بین دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری را کاملا بردارند.  ضمن این که رویای داشتن دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری سینمایی را برای همه با بودجه‌ای اندک تاویل کنند.


DSC_6446.JPG

از بعد کاربران غیر حرفه‌ای نیز در نمایشگاه امسال شرکت‌های مختلف نهایت سعی خود را بکار برده‌اند تا بتوانند هر چه بیشتر جای خود را در زندگی روزمره همه باز کنند. با این هدف، سازندگان و طراحان دوربین‌های دیجیتال‌ به تمام زوایای قابل تصور سرک کشیده و از هر نوع ابتکار و ترفندی برای جلب توجه خریداران استفاده کرده‌اند. از این جمله تولید جلد‌های متنوع و مختلف برای دوربین‌های خودکار فشرده است که کاربر می‌تواند مطابق سلیقه خود  انتخاب کرده و هر از چند گاهی جامه جدیدی بر دوربین خود بپوشاند.


DSC_6462.JPG

یکی دیگر از موضوعات مطرح در نمایشگاه فتوکینا 2010، روی آوردن و مانور شرکت‌ها بر روی دوربین‌های SLR کوچک اغلب با تکنولوژی میکرو چهار سوم و با امکانات جانبی متنوع  و کیفیت و سرعت بالا است. شرکت‌های مختلف با مقایسه ابعاد، وزن و قابلیت‌ دوربین‌های خود با دوربین‌های حرفه‌ای، مزیت‌های  محصول خود را به رخ بازدید کنندگان می‌کشند.

۲۸ شهريور ۱۳۸۹

 دو سال پیش این وبلاگ به بهانه سفر به نمایشگاه فتوکینا افتتاح شد و مدتی در طول نمایشگاه و بعد از آن فعال بود. در طول این دوسال هم هر وقت فرصتی به دست می داد به طور نامنظم مطالبی به فراخور حال و هوای خودم یا مناسبت ها می نوشتم. اکنون بعد از دو سال دوباره با گزارش هایی تازه و به روز از نمایشگاه فتوکینا 2010 در خدمت شما خواهیم بود.
اکنون که این مطلب را می نویسم در سالن مربوط به رسانه های فتوکینا نشسته ام. در این چند روز به امید خدا گزارش هایی از تازه های فنی و تکنولوژیکی دنیای عکاسی برای شما به صورت آنلاین و تازه خواهم نوشت تا همراه با سایت عکاسی با آخرین دستاوردهای فن آوری تصویر سازی آشنا شوید.
پس همراه ما و پیگیر آخرین اخبار ارسالی از کلن  - نمایشگاه 2010 فتوکینا باشید.
امروز، آخرین روز آماده سازی نمایشگاه است. فردا 20 سپتامبر، اولین روز نمایشگاه است که مخصوص اصحاب رسانه و متخصصین است. وضعیت راهروی اصلی نمایشگاه امروز اینطور است:

19_01.jpg

این عکس را به خاطر بسپارید. چهره این راهرو فردا و بخصوص پس فردا که اولین روز گشایش نمایشگاه برای عموم است بسیار متفاوت خواهد بود.

و این هم سالن رسانه ها:

19_02.jpg

همانطور که می بینید تیم سایت عکاسی اولین تیمی است که برای ارسال خبر و گزارش در سالن رسانه ها حضور یافته است!

در صورت امکان تا پایان امروز گزارش های جدیدتری از نمایشگاه ارسال خواهم کرد. لازم به ذکر است که در این سفر آقای دکتر نادر کهنسال از مدیران فروم سایت نیز مرا همراهی می کنند.




۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

اول از اظهار لطف دوستانی که  از طریق ایمیل، نظرات وبلاگ یا حضوری برای انتشار کتاب تبریک گفته و اظهار لطف کرده‌اند تشکر می‌کنم.

جهت اطلاع دوستان عزیزی که سوال کرده بودند و می‌پرسند، به لطف دوست عزیزم علیرضا نیک‌نژاد امکان فروش آنلاین کتاب از طریق سایت عکاسی فراهم شده است.

علاقمندانی که امکان خرید کتاب را ندارند بخصوص در شهرستان‌ها می‌توانند به سادگی از طریق این لینک +  کتاب را خریداری کرده و با پست پیشتاز تحویل بگیرند. البته همانطور که در توضیحات بخش خرید نیز ذکر شده کتاب‌ها هفته‌ای دو بار روز‌های شنبه و سه شنبه پست می‌شوند. بنابر این با توجه به زمان سفارش بین 3 روز تا یک هفته طول می‌کشد تا کتاب‌ها تحویل شود.

۲۳ فروردين ۱۳۸۹

ایران یکی از کشور‌هایی است که بسیار زود و تقریبا در سالهای ابتدایی اختراع عکاسی، پذیرای هنر عکاسی شد و سالها است که عکاسی به عنوان یک رشته مستقل در دانشگاه‌ها و آموزشکده‌ها تدریس می‌شود. اما متاسفانه متون و کتب آموزشی در زمینه عکاسی، متناسب و درخور این قدمت و سابقه رشد نکرده و در زمینه تالیف و حتی ترجمه، نسبت به منابع موجود در دنیا، متون فارسی ناچیز است. بسیاری از کتبی نیز که سالها پیش به همت بزرگان و اساتید پیشکسوت عکاسی به نگارش درآمده، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی عکاسی و تغییرات شگرف آن در 10 سال گذشته، امروز نیاز به بازنگری و تغییرات اساسی دارد. توجه به این نیاز و علاقه شخصی به هنر عکاسی و چند سال تجربه در زمینه ترجمه و تالیف مقالات مختلف عکاسی در سایت عکاسی و مهمتر از همه، پیگیری و اهتمام نشر محترم پشوتن، مرا به ترجمه این کتاب  که کمبود آن در متون فارسی احساس می‌شد ترغیب کرد. 


farsiBookCover.JPG

اکنون این کتاب در کیفیتی عالی به صورت تمام رنگی گلاسه در 167 صفحه در ابعاد 29 در 22 سانتیمتر با قیمت 11800 تومان توسط نشر پشوتن، ناشر تخصصی کتب هنری به چاپ رسیده است. نویسنده کتاب برایان پترسون است که در 30 سال گذشته عکاسی موفق بوده است و برای مشتریان مشهوری چون کداک، امریکن اکسپرس، UPS، فیلیپس و سی‌تی بانک کار کرده و جوایز بین‌المللی زیادی نیز دریافت کرده است. او یکی از ادیتورهای مجله Popular Photography است و بیش از 20 سال است که عکاسی را آموزش می‌دهد. سبک خاص آموزش او که عملی و کاربردی است، کارگاه‌های آموزشی و کتاب‌های او را به شهرت رسانده و کتاب‌های او در 20 سال گذشته هر سال از کتب پرفروش در زمینه عکاسی هستند.  اغلب او را بخاطر چهار کتاب مشهور و پرفروشش ، :"دانستنی‌های نورسنجی"، "دانستی‌های عکاسی دیجیتال"، "دید خلاقانه در عکاسی" و "فراتر از پرتره" می‌شناسند.


mainbookcover.JPG

کتاب حاضر، یکی از پرفروش‌ترین کتب برایان پیترسون به نام اصلی Learning to see creatively است که تا کنون به زبان‌های زیادی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب در سال 2003 برای هماهنگی با پیشرفت‌های فنی و هنری جدید در زمینه عکاسی  کاملا بازنویسی و بروز شده است. از جمله در انتهای کتاب بخش‌های جدیدی برای عکاسی دیجیتال و ویرایش دیجیتال عکس‌ها  اضافه شده است.
پترسون در این کتاب با فرآیندی گام به گام و توصیفی که روشی مختص به خود اوست، به آموزش معیارها و روش‌های عکاسی خلاقانه می‌پردازد و ضمن بیان دقیق تعاریف هنری و فنی لازم، با زبانی خودمانی و داستان گونه که باعث جذابیت و کشش خواننده برای ادامه دادن مطالعه می‌شود، با نشان دادن عکس‌های فراوان به سادگی مطلب را به خواننده می‌رساند. نمایش عکس‌های مقایسه‌ای "قبل" و "بعد" از سوژه‌ها و نیز نمایش چند عکس از یک سوژه در زوایای دید مختلف و بحث بر روی دلیل انتخاب عکس اصلی به خواننده کمک می‌کند که به روشنی منظور نویسنده را دریابد.
پترسون کتاب خود را با این پرسش شروع می‌کند که: "همه ما که از نعمت بینایی برخورداریم می‌توانیم ببینیم، اما چرا کسی دقیقا در کنار ما می‌تواند چیز جالبی را ببیند، در حالی که ما تقریبا متوجه آن نمی‌شویم؟ ". پترسون عقیده دارد که: "عدم توانایی "دیدن"، احتمالا بزرگترین مشکلی است که هر عکاسی باید بر آن فایق آید." سپس اضافه می‌کند: "من هیچ قانون واقعی را نمی‌شناسم که کسی با رعایت آنها بتواند دیدن را یاد بگیرد. اما اصول و فنون بسیار زیادی را بلدم که به دیدن شما کمک می‌کنند. هدف این کتاب این است که نه تنها روش تشخیص یک فرصت عکاسی را به شما بیاموزد، بلکه روش‌های محافظه‌کارانه‌ای را که منجر به عکسهایی عادی و بی‌خاصیت می‌شود را نیز به چالش بکشد. بسیاری از مثالهای کتاب تصاویری دوتایی هستند که حالت قبل و بعد و همچنین ترکیب خوب و بهتر را به شما نشان می‌دهند. قطعا هدف این تصاویر این نبوده که ایده‌آل باشند، بلکه آنها فقط حاصل برداشت من از منظره‌ای خاص در یک لحظه خاص از زمان هستند."
پترسون با تجربه‌ای که در کلاس‌های آموزشی و حضوری آنلاین دارد، عقیده دارد که این کتاب، با استفاده از مثالهایی که تصورات شما را از بند آزاد می‌کند، ژرفای موضوع دید شخصی را – صرفنظر از تکنولوژی – مورد کاوش قرار خواهد داد. سپس می‌گوید: "وقتی ویرایش قبلی این کتاب را می نوشتم، در فکرم یک هدف داشتم: شکستن این طلسم که هنر تصویر سازی متعلق به اقلیتی برگزیده است. بر اساس پاسخ‌های مثبت و قاطعی که در کارگاه‌ها و کلاسهای آنلاین شنیده‌ام، و نیز در بسیاری از نامه‌ها و ایمیل‌ها دریافت کرده‌ام، احساس می کنم که به هدفم رسیده‌ام".


Bryan_peterson_small.JPG

کتاب "دید خلاقانه در عکاسی" در 6 فصل با عناوین:دید خود را توسعه دهید.؛ اجزاء دیزاین (خط، شکل ،فرم ،بافت، الگو، رنگ)؛ ترکیب‌بندی؛ جادوی نور؛ عکاسی دیجیتال و ملاحظات شغلی تدوین شده است. پترسون درانتهای مقدمه کتاب که خود بسیار آموزنده است می‌نویسد: " مطالب بسیار زیادی در این کتاب است که نشان می‌دهد یک تصویر سازی موفق، چگونه، در کجا و چرا انجام می‌شود. این یک کتاب در مورد ایده‌ها است، ایده‌هایی که در ذهن تمام ما جریان خواهد یافت. هدف من این است که به شما در کسب این آگاهی کمک کنم که کجا ماهی بگیرید، چگونه جرات تور انداختن را بدست آورید و قدرت بالا کشیدن صید و چیدن محصول این ایده‌ها را داشته باشید. "
در ترجمه کتاب سعی کرده‌ام نهایت امانتداری نسبت به لحن و مطالب کتاب را داشته باشم. چون شیوه نگارش پترسون، خود از جذابیت‌های این کتاب است و حیفم آمد خواننده فارسی زبان شیرینی شیوه متن اصلی را درک نکند. به همین دلیل شاید در بعضی موارد لحن گفتار به لحاظ ادبی با شیوه نگارش رسمی فارسی همخوان نباشد، اما فکر می‌کنم جذابیت داشته باشد، در ضمن این که سعی شده است روانی و شیوایی مطلب حفظ شود. ویراستار محترم کتاب سرکار خانم مهسا ذوالریاستین نیز در همین راستا نهایت تلاش خود را بکار گرفته و ضمن امانتداری نسبت به شیوه نگارش در موارد بسیاری از لحاظ رسم الخط یا دستور زبان و نیز بعضا اصطلاحات فنی اصلاحات بسیار مفیدی را بر متن اعمال کرده‌اند که جای تشکر دارد. در انتشار کتاب، نشر محترم پشوتن و هنر پارسیان نهایت دقت و تلاش خود را در ارایه کاری با کیفیت و در خور خوانندگان عزیز بکار برده‌ و انصافا هم موفق بوده‌اند که از آنان نیز تشکر می‌کنم. هم اکنون کتاب در فروشگاه‌های معتبر کتاب در تهران توزیع شده است و تا هفته دیگر در شهرستان‌ها نیز قابل تهیه خواهد بود. ضمنا با لطف دوست گرامی "علیرضا نیک‌نژاد" که در امور فرهنگی همواره کوشا و موفق بوده‌اند، سیستم فروش آنلاین کتاب در سایت عکاسی نیز پیش بینی شده و در یکی دو روز آینده امکان خرید برای علاقمندان و دریافت کتاب از طریق پیک یا پست فراهم خواهد شد.
قطعا هیچ کاری بدون عیب نیست و با وجود حداقل 15 سال تجربه در زمینه ترجمه، مطمئنم که باز مشکلاتی در کار وجود دارد. لذا از خوانندگان عزیز کتاب تقاضا می‌کنم نظرات و پیشنهادات خود در مورد کتاب را از طریق ایمیل بنده که در ذیل مقدمه مترجم درج شده به اطلاع برسانند تا به امید خدا در چاپ‌های بعد و کارهای بعدی که در دست انجام است مورد استفاده قرار گیرد.
این معرفی را با پاراگراف آخر مقدمه پترسون تمام می کنم: "بیش از هر چیز، سعی کنید از مطالب کتاب لذت ببرید و ذهن خود را با این پیش فرض پرنکنید که "باید کار را دقیق انجام دهم". طی این سالها اگر تنها یک چیز باشد که از شاگردان و دوستانم آموخته‌ باشم، این است که هیچ فرمول و دستورالعملی در حرفه تصویرسازی وجود ندارد. در این حرفه، همه چیز به مشاهده و فکر مربوط است. همانطور که هنری دیوید توریو (Henry David Thoreau) گفت:" مساله این نیست که به چه چیزی نگاه می‌کنید، بلکه این است که چه می‌بینید".

صفحه 3 از 10
صفحه قبلی |<< << < ... 2  [3]  4  ... > >> >>| صفحه بعدی